Recenze knihy Úspěch neměřitelný penězi (PT)

27.05.2015 | Motivace, Osobní růst

„Chytrých“ knih, které vám poradí, jak proměnit šedivě nudný život v záviděníhodnou jízdu na horské dráze po boku krásného partnera při posledních paprscích měkce zapadajícího slunce (už to samo o sobě je přece nesmysl), je dnes na trhu nepočítaně. Většinou se jedná o překlady, které byste našli i kdekoli v zahraničí mnohdy v obchodech typu vše za 99 (euro) centů. Nechci je házet do jednoho pytle… Některé mohou člověka určitě oslovit a nasměrovat jeho život když ne ideálním, tak alespoň tím správně přibližným směrem. Knížka Úspěch neměřitelný penězi je jiná už tím, že ji napsal našinec. Nenajdete v ní tak žádné reálie, které se hodí spíš k americkému seriálu Dallas. Inspirativní příběhy lidí, jenž prolomili bariéru popisovanou většinou slovy – nejde to, bylo by to moc složité, nemám na to peníze – a uspěli, jsou tak sympaticky blízké. Ti všichni prošli řadou procesů, kam patří například přijetí odpovědnosti za svá rozhodnutí, nebo vyrovnání se s tím, že se věci kolem nás mění. A to ať chceme či ne.

Právě posledně jmenovaná skutečnost a třeba i nečekaná ztráta práce některé donutila postavit se na vlastní nohy, začít se naplno věnovat tomu, čemu věří a co umí. Bát se o svoji budoucnost je logické a vychází to z prastarého pudu sebezáchovy, ale nesmí to onu výše zmiňovanou bariéru navýšit o další patro. Autor často ukazuje rozhodování dospělých v porovnání s malými dětmi, které by obdobné situace řešily rychleji, uvolněněji, tak nějak přirozeněji. Kolikrát jste v dětství vylezli na vysoký strom, i když jste se báli výšek, a skočili do řeky, aniž jste uměli pořádně plavat?

Hledáte-li návod na spokojený úspěšný život a potřebujete-li k tomu nové šokující informace, sáhněte raději po nějakém sci-fi. Knížka Úspěch neměřitelný penězi vám pomůže ujasnit si určité zásady, správně je pojmenovat a uspořádat různě natočené hodnoty a jejich směry tak, aby na sebe navazovaly. Aby dávaly smysl. Při jejím čtení si budete potichu pokyvovat hlavou – jasně, takto by to mělo být – takhle to je správně. Není to bestseller v té podobě, že byste se od stránek nedokázali ani na vteřinu odtrhnout, akademičtější způsob psaní, systém odkazů i citací připomene spíš vysokoškolská skripta. Ale proč ne. Vždyť jste si knížku koupili nejen proto, abyste získali inspiraci, ale také se vzdělali. Jste na dobré cestě.

Právě dobrovolné sebevzdělávání je jedním z důležitých bodů, které napomáhají úspěchu. Ten však není klíčem ke štěstí – je tomu přesně naopak.

Petr Tůma
šéfredaktor časopisu CHOICE